Grupa „Mrówki” w programie „Mali Wielcy Odkrywcy” – Trzy etapy fascynującej nauki
W roku szkolnym 2024/2025 dzieci z grupy „Mrówki” wzięły udział w programie „Mali Wielcy Odkrywcy”, który poprzez eksperymenty i praktyczne obserwacje rozwija ciekawość najmłodszych. Program podzielony był na trzy etapy, każdy trwający tydzień, podczas których dzieci zgłębiały tajemnice drzew, wody oraz jednostek miary.
Etapy nauki i zdobyte doświadczenia
Pierwszy etap – Na tropie drzew(do 15 stycznia 2025 r.) „Mrówki” odkrywały sekrety drzew, poznając ich gatunki, owoce i proces fotosyntezy. Dzieci obserwowały, jak światło wpływa na wzrost roślin, wykonały eksperymenty pokazujące rolę tlenu w przyrodzie i brały udział w ćwiczeniach sensorycznych – dotykając, wąchając i opisując różne rodzaje liści i kory.
Drugi etap – Na tropie wody(do 3 marca 2025 r.) Przedszkolaki badały właściwości wody, testując jej stany skupienia, gęstość i wyporność. Dzieci przeprowadzały doświadczenia ze złudzeniami optycznymi, obserwując, jak światło załamuje się w wodzie. Bawiły się w mini badaczy, sprawdzając, które przedmioty toną, a które unoszą się na powierzchni.
Trzeci etap – Na tropie jednostek miary(do 30 kwietnia 2025 r.) W trakcie tego etapu „Mrówki” nauczyły się określać długość, masę, temperaturę, czas oraz objętość. Przedszkolaki używały linijek, wag i termometrów, przeprowadzając proste pomiary i porównując wyniki. Tworzyły własne miarki i badały, jak zmienia się temperatura różnych substancji w zależności od warunków otoczenia.
Czego nauczyły się „Mrówki”?
Jak rosną drzewa i jakie mają znaczenie dla ekosystemu
Jakie właściwości ma woda i jak wpływa na otaczający świat
Jak dokonywać prostych pomiarów i analizować dane
Jak obserwować przyrodę, eksperymentować i wyciągać wnioski
Jakie prawa nauki rządzą otaczającym światem
Program „Mali Wielcy Odkrywcy” sprawił, że dzieci z ciekawością i radością odkrywały tajemnice nauki, ucząc się poprzez własne doświadczenia i eksperymenty. Grupa „Mrówki” udowodniła, że nawet najmłodsi mogą myśleć jak prawdziwi badacze i rozwijać swoje zainteresowania!
„Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy, a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno"