„Motylki” w projekcie Kreatywna Matematyka – Rok szkolny 2024/2025
W ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Kreatywna Matematyka” grupa „Motylki”miała okazję doświadczyć matematyki w innowacyjny, sensoryczny sposób. Dzieci realizowały zadania zgodnie z harmonogramem projektu, rozwijając swoje umiejętności matematyczne poprzez kreatywne działania, eksperymenty i zabawy.
Jak wyglądała ich przygoda z matematyką?
Matematyka w przyrodzie (październik) Podczas spacerów dzieci odkrywały symetrię w liściach, porównywały wielkości owoców i liczyły szyszki, rozwijając umiejętność klasyfikowania i mierzenia.
Matematyka wokół nas (listopad) „Motylki” rozpoznawały kształty w codziennych przedmiotach – trójkąty w znakach drogowych, prostokąty w książkach, koła w zegarach. To pozwoliło im dostrzec, jak matematyka przenika rzeczywistość.
Geometria ukryta w zabawie (grudzień) Z klocków i sznurków powstawały modele figur geometrycznych, a dzieci poznawały pojęcia takie jak bok, kąt, przekątna, tworząc swoje pierwsze „budowle matematyczne”.
Matematyczne układanki (styczeń) Zabawy w dopasowywanie elementów według wzoru pomagały „Motylkom” rozwijać logiczne myślenie, a układanie mozaik geometrycznych ćwiczyło ich spostrzegawczość.
Sensoryczna matematyka (luty) Dotyk, ruch i doświadczenie – „Motylki” liczyły guziki, układały wzory z koralików, a także poznawały różne faktury przedmiotów, dostrzegając ich kształty.
Matematyczne kodowanie (marzec) Pierwsze kroki w kodowaniu! Dzieci uczyły się układać proste sekwencje, programować ruchy postaci w grze oraz rozumieć algorytmiczne myślenie.
Matematyka z jajem (kwiecień) Eksperymenty z liczeniem i ważeniem jajek były świetnym sposobem na zabawy matematyczne związane z wielkanocnymi tradycjami.
Klocki matematyczne (maj) „Motylki” projektowały własne konstrukcje z klocków, poznając pojęcia związane z przestrzenią i objętością.
Czego nauczyły się dzieci?
Rozpoznawania figur geometrycznych i ich właściwości
Wykorzystywania matematyki w codziennym życiu
Klasyfikowania, mierzenia i liczenia przedmiotów
Myślenia logicznego i algorytmicznego
Pracy zespołowej oraz prezentowania wyników
Dzięki projektowi „Kreatywna Matematyka” dzieci przekonały się, że matematyka może być eksperymentem, zabawą i przygodą!
„Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy, a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno"